Työoikeuspäivä (1 pv)
HR Human Resources , Lakitieto

Työoikeuspäivä (1 pv)

15.11.2023, Webinaari , Webinaari 31 lokakuun, 2023 Sampo Korppoo

Mitä muutoksia uusi hallitusohjelma enteilee työlainsäädäntöön? Mitkä ovat paikallisen sopimisen mahdollisuudet ja haasteet? Ovatko whistleblowing-kanavat avanneet sisäisten tutkintojen hanat, ja mitä tutkinnoista tulisi tietää työsuhteiden näkökulmasta? Miltä työelämän tulevaisuus näyttää ja miten siihen voitaisiin valmistautua?

Editan Työoikeuspäivä kokoaa juridiikan, johtamisen ja henkilöstöhallinnon asiantuntijat keskittymään päivän ajaksi työoikeuden tärkeimpiin kysymyksiin.

Päivän aikana kuulet työoikeuden huippujuristien ja työelämän asiantuntijoiden näkemyksiä työoikeuden ajankohtaisista aiheista sekä siitä, miten tulisi työpaikoilla valmistautua tuleviin haasteisiin. Tule mukaan Editan työoikeuspäivään ja tiedät mistä työoikeudessa puhutaan juuri nyt!

Koulutuspäivässä pureudumme mm. seuraaviin teemoihin
– Työlainsäädännön tulevat muutokset: uusi hallitusohjelma
– Hallituksen edistämän sääntelyn vaikutukset yrittäjän näkökulmasta
– Paikallinen sopiminen
– Muutosneuvottelujen hyvät käytännöt ja ongelmakohdat
– Työelämän tulevaisuusnäkymät: tekoäly, hybridityö ja vihreä siirtymä
– Sisäiset tutkinnat työsuhdenäkökulmasta
– Työoikeuden uusi oikeuskäytäntö

– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– esihenkilöille
– yritysjohdolle
– työoikeusjuristeille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille

Kouluttajat
Nico Steiner
, hallitusneuvos, työ- ja elinkeinoministeriö
Hallitusneuvos Nico Steiner toimii työ- ja elinkeinoministeriössä työelämän sääntely -ryhmässä. Pääasiallisesti hänen tehtäviinsä kuuluu työlainsäädännön valmistelu.

Tomi Kemppainen, Asianajaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Tomi on työoikeuteen erikoistunut kokenut asianajaja ja työskentelee osakkaana Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:ssä. Tomilla on yli 15 vuoden kokemus mm. työoikeudelliseen neuvontaan, työoikeusriitoihin ja kouluttamiseen liittyvistä asioista.

Tuomo Alasoini, Tutkimusprofessori, Työterveyslaitos
Tuomo johtaa tutkimushankkeita Työterveyslaitoksella teemoista: Sosiologinen työelämätutkimus, työelämäinnovaatiot, työelämän kehittämisohjelmat, työelämän tulevaisuus -trendit, digitalisaatio ja työ, ammattirakenne, alustatyö, työelämän laatu ja työelämän suhteet. Lisäksi hänet tunnetaan osaamisestaan innovaatiotutkimuksessa, kestävyysmurroksen tulkinnassa ja julkishallinnon toiminnan tuntemuksessa. Tuomo on intohimoinen lintujen ja luonnon ystävä ja harrastaa monipuolisen liikunnan lisäksi myös 1960-70 -lukujen kulttuurihistoriaa.

Noora Fagerström, kansanedustaja
Noora Fagerström on Kokoomuksen ensimmäisen kauden kansanedustaja. Noora perusti mehu- ja smoothieketju Jungle Juice Barin vuonna 2010, jossa hän oli toimitusjohtajana lähes 10 vuotta. Sen jälkeen hän on ollut lukuisten yritysten hallituksissa ja tehnyt startup-sijoituksia.

Henna Wiklund, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy
Henna on työoikeuden rautainen ammattilainen. Hän on työskennellyt työoikeusasioiden parissa pitkään asianajajana, minkä lisäksi hän on vastannut työoikeudellisista asioista yhdessä Suomen isoimmista työnantajayrityksistä. Henna vetää HPP:n työoikeustiimiä.

Hennan asian­tun­te­mus kattaa työ­oi­keu­del­li­set asiat laa­ja-alai­ses­ti työsuhteen koko elinkaaren ajalta työsopimuksen solmimisesta eri­lai­siin työ­suh­tei­den ja työ­nan­ta­jan lii­ke­toi­min­nan muu­tos­ti­lan­tei­siin sekä työ­suh­tei­den päät­tä­mi­seen. Hen­nal­la on vank­ka ko­ke­mus työ­elä­mään liit­ty­vis­tä neu­vot­te­lu­ti­lan­teis­ta mu­kaan lu­kien mm. yh­teis­toi­min­ta­neu­vot­te­lut ja pai­kal­li­sia so­pi­muk­sia kos­ke­vat neu­vot­te­lut. Hä­nen eri­tyi­sen mie­len­kiin­ton­sa koh­tee­na ovat työ­tur­val­li­suus­asiat. Henna avustaa asiakkaita työoikeudellisissa riita-asioissa ja työrikosasioissa.

Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika Kärkkäinen on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Työlainsäädännön tulevat muutokset
– Uusi hallitusohjelma

Nico Steiner, hallitusneuvos, työ- ja elinkeinoministeriö

10.05 Muutosneuvottelut – lakimuutoksen jälkeiset havainnot

Tomi Kemppainen, Osakas, Castren & Snellman

11.05 Lounas lähiosallistujille

12.00 Työelämän tulevaisuus 2020-luvun murroksessa: tekoäly, hybridityö ja vihreä siirtymä

Tuomo Alasoini, Tutkimusprofessori, Työterveyslaitos

12.45 Hallituksen edistämä sääntely ja niiden vaikutukset yrittäjän näkökulmasta

Noora Fagerström, kansanedustaja

13.15 Paikallinen sopiminen – mahdollisuudet ja haasteet?

Henna Wiklund, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy

14.15 Tauko, päiväkahvit lähiosallistujille

14.30 Sisäiset tutkinnat työsuhdenäkökulmasta

Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

15.15 Työoikeuden uusi oikeuskäytäntö

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

16.00 Koulutus päättyy!

Webinaari

15.11.2023, klo 9:00-16:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 610 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 520 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)