Tiedonhallinnan vuosikello (3 h)
Johtaminen , Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Tiedonhallinnan vuosikello (3 h)

450 euroa /hlö + alv

26.11.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 11 syyskuun, 2024 Sampo Korppoo

Tämä koulutusohjelma tarjoaa kattavan näkymän tiedonhallinnan vuosikellon suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Se on suunniteltu sekä teoreettisen ymmärryksen syventämiseen että käytännön taitojen kehittämiseen.

Käsittelemme tiedonhallinnan vuosikellon eri osa-alueita ja osallistujat saavat käytännön työkaluja vuosikellon suunnitteluun ja käyttöön. Lisäksi tiedonhallintalaki asettaa merkittäviä vaatimuksia julkishallinnon toimijoille, mutta sen tavoitteena on myös helpottaa tiedon tehokasta ja turvallista hallintaa. Lain noudattaminen edellyttää usein organisaatioilta muutoksia toimintatapoihin, teknologiaan ja tiedonhallintaprosesseihin. Pitkällä aikavälillä laki parantaa julkishallinnon tehokkuutta, avoimuutta ja tiedon saatavuutta.

Tiedonhallinta on myös yrityksissä ja kolmannella sektorilla kriittinen osa organisaation toiminnan tehokkuutta ja menestystä. Hyvin hallittu tieto voi parantaa liiketoimintaprosesseja, lisätä tuottavuutta, vähentää riskejä ja tukea innovaatioita. Huonosti hallittu tieto voi puolestaan johtaa tehottomuuteen, virheisiin ja liiketoimintamahdollisuuksien menettämiseen.

Tiedonhallinnan merkitys korostuu erityisesti nykyaikana, jolloin organisaatiot käsittelevät valtavia määriä tietoa, ja oikean tiedon hallinnasta on tullut keskeinen kilpailutekijä.

Julkisen sektorin (kunnat/kuntayhtymät, valtion virastot, julkiset liikelaitokset, julkisoikeudelliset yhteisöt) johto, esimiehet ja asiantuntijat, asiakirjahallinnon ja arkistotoimen sekä rekisterien ja tietovarantojen parissa toimivat. Koulutus on hyväksi erityisesti HR-, talous- ja palkanlaskenta henkilöstölle. Koulutus soveltuu erinomaisesti myös muiden yksiköiden asiakirjahallinnon vastaaville. Organisaation on tiedettävä asiakirjojen ja tiedon elinkaari mm. säilyttämisen ja arkistoinnin vaatimukset! Vuosikello auttaa!

Yritysarkkitehti Jarkko Koivuniemi, Suomen Ammattipuhujat / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana mm. näissä koulutuksissamme: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Uusi arkistolaki 2024, Tietosuojan vuosikello.

Sisältö:

Johdanto ja kertaus
– Mitä tiedonhallinnan vuosikello tarkoittaa?
– Vuosikellon rooli organisaation toiminnassa
– Tavoitteet?

Mitä on tiedonhallinta?
– Julkinen vs yksityinen sektori

Tiedonhallinnan vuosikellon perusrakenteet
– Vuosikellon eri komponentit ja niiden merkitys
– Kuinka vuosikelloa käytetään tiedonhallinnan tukena?
– Osa-alueet: Tiedonhallintamalli, tietoturvallisuus, tietoaineistojen saatavuus, arkistointi

Esimerkkejä
– Muutoksia toimintatapoihin, teknologiaan ja tiedonhallintaprosesseihin

Tiedonhallinnan vuosikellon suunnittelu
– Käytännön ohjeet vuosikellon suunnitteluun
– Vuosikellon aikataulutus ja sovittaminen tarpeisiin
– Ensimmäinen luonnos oman organisaation vuosikellosta?

Tiedonhallinnan vuosikellon toteutus
– Kuinka varmistetaan vuosikellon seuranta ja toteutus?

Parhaat käytännöt ja työkalut

Seuranta ja jatkuva kehittäminen
– Kuinka seurata ja arvioida tiedonhallinnan vuosikellon toimivuutta?
– Miten vuosikelloa päivitetään ja kehitetään ajan kuluessa?

Tavoitteita
– Tiedonhallinnan laadun parantaminen
– Tietoturvan ja tietosuojan varmistaminen
– Tietojen yhteiskäyttö
– Asiakirjahallinnon kehittäminen
– Tiedonhallintamallin laatiminen
– Muuta, mitä?

Keskustelua ja kysymyksiä

Etäkoulutus

26.11.2024, klo 9:00-12:00

/hlö + alv 25,5 %.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.