Sairastelun ja poissaolojen hallinta: juridiikkaa ja käytäntöä esihenkilölle (2 h)
Johtaminen , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

290 euroa /hlö + alv

10.12.2024, Webinaari , Webinaari 22 elokuun, 2024 Sampo Korppoo

Syvennä ymmärrystäsi sairauspoissaolojen juridiikasta ja opi käytännön keinoja erilaisten poissaolotapausten käsittelyyn sekä työntekijöiden työkyvyn tukemiseen.

Työn tekemisen arkeen kuuluu aina jossain määrin erilaisia häiriöitä. Näistä yleisin on työntekijän sairauspoissaolo sairauden tai tapaturman johdosta. Esihenkilön perustaitoihin kuuluu osata käsitellä erilaisia poissaoloja ja työkyvyn alenemista koskevia käytännön tapauksia.

Koulutuksessa selvitetään sairauspoissaolojen juridiikkaa: Mitä esihenkilön kuuluu saada tietää diagnooseista ja miksi? Mitä niistä saa kertoa työyhteisön jäsenille, ja mitä tehdään, jos esihenkilölle herää epäilys poissaolon perusteen oikeellisuudesta? Koulutuksen osallistujat oppivat myös, mitä käytännössä tarkoittavat esihenkilön velvollisuus tehdä havaintoja ja työnantajan vastuu tukea työntekijän työkykyä erilaisilla muokkaus- ja sopeuttamistoimilla. Koulutuksessa pohditaan myös toimintatapoja tilanteisiin, joissa poissaolo osoittautuu luvattomaksi tai joissa työntekijä sairastuu esihenkilö-alaiskeskustelun tai työpaikalla tapahtuneen erimielisyyden jälkeen.

Koulutuksessa vastataan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä kaikki diagnoosit oikeuttavat työntekijän olemaan pois työstä?
– Vaikuttaako diagnoosi palkkaoikeuteen?
– Onko esihenkilöllä oikeus saada diagnoositieto? Mitä työyhteisössä saa puhua toisen työntekijän poissaolosta tai sen perusteesta?
– Miten tulee suhtautua erilaisiin konfliktien jälkeen syntyneisiin poissaoloihin?
– Voidaanko työntekijä velvoittaa käyttämään tiettyä lääkäriä; mistä saatu todistus kelpaa?
– Miten esihenkilö voi tukea työssä jaksamista ja selviytymistä? Millaisia havaintoja ja toimia esihenkilön tulee tehdä?
– Miten työtä voidaan mukauttaa tai sopeuttaa ja milloin?
– Milloin poissaolo on luvaton ja miten siihen on reagoitava?

Koulutus kuuluu Onnistuvan esihenkilön työoikeussarjaan. Voit osallistua tähän yksittäiseen koulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

– Esihenkilöille ja esihenkilötehtäviin siirtyville
– HR-asiantuntijoille

Jaana Paanetoja
, OTT, varatuomari, dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 Työkyvyn häiriöt ja niiden ilmeneminen työsuhteen aikana

Sairauspoissaolo: poissa palkatta vai palkan kera?

– Kuka saa tietää diagnoosin?
– Konfliktien synnyttämät sairauspoissaolot ja niihin suhtautuminen
– Työterveyshuolto vai mikä tahansa lääkäri?

Työssä jaksaminen ja selviytyminen; mitä havaintoja esihenkilön tulee tehdä ja mitä toimia on toteutettava?

Mitä työn sopeuttaminen ja mukauttaminen tarkoittavat käytännössä?

Luvattomat poissaolot ja niihin reagointi

11.00 Koulutus päättyy

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

10.12.2024, klo 9:00-11:00

/hlö + alv 25,5 %.

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 25,5 % / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 25,5 % / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.