Saavutettavat dokumentit ja miten tekoäly voi parantaa saavutettavuutta? (3 h)
Johtaminen , Tekoäly , Tieto- ja viestintäteknologia

Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Saavutettavat dokumentit ja miten tekoäly voi parantaa saavutettavuutta? (3 h)

450 euroa /hlö + alv

21.08.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 13 elokuun, 2024 Sampo Korppoo

Saavutettavuus tarkoittaa tyytyväisiä asiakkaita ja lisää hakukonenäkyvyyttä.

Saavutettavuusvaatimukset koskevat myös asiakirjoja eli tiedostoja, kun ne julkaistaan verkkosivuilla. Tässä koulutuksessa saat käytännön ohjeita ja vinkkejä saavutettavista Office-dokumenteista ja muusta digiaineistosta. Käsittelemme myös tekoälyn tuomia muutoksia. Saavutettavuuden tavoitteena on varmistaa, että kaikki käyttäjät voivat rajoitteistaan riippumatta käyttää verkko- ja mobiilipalveluja.

Miksi saavutettavuus on tärkeää ja milloin oltava?
– Miten julkaista asiakirjoja verkossa ja eri digitaalisissa välineissä?
– Mitä uutta tekoälyn myötä?
– Saavutettavuuden huomioon omassa työssä
– Miten saada saavutettavuutta kuvilla ja graafikalla?

Varsinkin julkisen sektorin ja julkisrahoitteisten organisaatioiden verkkosivujen ja mobiilipalvelujen tulee olla saavutettavia. Lain soveltaminen ulottuu mm. sähköyhtiöihin, liikenne- ja postipalveluihin, pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin sekä mm. STEA avustuksia saaneille organisaatioille.

Yksityissektorilla saavutettavuus näkyy myös markkinoinnissa ja myynnissä – miten? Nyt tekoälyn käyttö tuo lisää ulottuvuutta, mitä tämä tarkoittaa saavutettavuudessa kaikilla sektoreilla julkisissa, yksityisellä ja kolmannella sektorilla?
Saavutettavuusvaatimukset edellyttävät, että esim. tiedostomuodot ovat saavutettavia. Saavutettavuus näkyy myös tekoälyä käyttäville, digiviestintä ja asiakirjatuotannon saavutettavuus tuo hyötyjä organisaatiolle. Esim verkkosivuilla ja digitaaliset julkaistut pdf-, Office dokumentit, videot ja muu digimateriaali kannattaa tai pitää saattaa saavutettavaksi.

Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation viestintään, web-sivustojen suunnitteluun ja sisällöntuotantoon tai digiviestintään osallistuville. Tiedonhallinnan, asiakirjahallinnon ja arkistoinnin ammattilaisille. Erityisesti tekoälyä työssään hyödyntäville. Johdolle, asiantuntijoille, esimiehille, sihteerit ja assistentit, sekä Officepakettia käyttäville.

Jarkko Koivuniemi
, Tieto- ja teknologia-arkkitehti, Suomen Ammattipuhujat Oy / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana mm. näissä koulutuksissamme: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Uusi arkistolaki 2024, Tietosuojan vuosikello.

Johdanto ja lainsäädäntö

Mitä tarkoittaa saavutettavat tiedostojen osalta websivustoilla ja digipalveluissa?

Minimitason vaatimukset tiedostojen saavutettavuudelle
– WCAG saavutettavuusohjeet, tekniset ja sisällölliset vaatimukset

Tee saavutettava Office-dokumentti
– Tyylit, selkeä rakenne ja ymmärrettävyys, ulkonäkö
– Asiakirjan rakenteet ja merkinnät
– Kuville vaihtoehtoinen teksti
– Asiakirjan kieli, ominaisuudet, nimi
– Tarkistaminen
– Erityispiirteet eri ohjelmista (Word, Excel, Powerpoint)

Saavutettava pdf-dokumentti ja ominaisuudet
– Luominen ja pdf-dokumentin tarkistaminen
– Rakenteet kuntoon (otsikot, kappaleet, listat, taulukot)
– Kirjanmerkit, sisällön lukujärjestys
– Värit ja sävykontrasti, kuville tekstivastineet
– Dokumentin pääkieli, otsikko, fontti

Saavutettavuusseloste ja toimenpidesuosituksia
– Eri tiedostomuodot, muuta

Tekoälyn mahdollisuudet ja merkitys
– Tekoälyinnovaatiot tarjoavat suuria mahdollisuuksia parantaa saavutettavuutta

Mitä tekoäly on ja miten se voi parantaa saavutettavuutta?
– Kuva- tai kasvojentunnistus näkövammaisille
– Tekstin yhteenvedot kognitiivisella puolella
– Reaaliaikainen tekstitys tai käännökset, merkitys organisaatiolle?
– AI välineet voivat lukea ja kuvata kaiken

ChatGPT voi parantaa digisaavutettavuutta
– Luonnollisen kielen avulla
– Tekstistä puheeksi muuntaminen tai tekstin yhteenvedot
– Vaihtoehtoisia tekstikuvauksia, SEO kuntoon
– Esteettömyystestauksen automatisoiminen ja helpommin saavutettavissa olevan sisällön tarjoaminen?
– Mitä pitää huomioida, kun lähteesi näkyy tekoälyn tietolähteenä?

Esimerkkejä

Yhteenveto ja keskustelu

Etäkoulutus

21.08.2024, klo 13:00-16:00

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.