Johdon ja esihenkilön vastuut tiedonhallinnassa (3 h)
Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Johdon ja esihenkilön vastuut tiedonhallinnassa (3 h)

450 euroa /hlö + alv

29.11.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 11 syyskuun, 2024 Sampo Korppoo

Johdon ja esihenkilön vastuut tiedonhallinnassa ovat keskeisiä organisaation toiminnan ja tietoturvan ja suojan kannalta. Keskiössä ovat mm. tiedonhallintayksiköiden vastuut, tiedon elinkaari järjestelmien ja tiedon yhteentoimivuus ja tietojen saatavuus.

Tiedonhallinnalla tarkoitetaan organisaation tietojen suunnitelmallista ja systemaattista hallintaa, sisältäen tiedon keräämisen, säilyttämisen, jakamisen ja hävittämisen.

Lisäksi tiedonhallintalaki (laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta, 906/2019) on Suomessa laki, joka säätelee julkisen hallinnon organisaatioiden tiedonhallintaa. Lain tavoitteena on parantaa tiedonhallinnan laatua, turvallisuutta ja tehokkuutta julkisessa hallinnossa sekä edistää tietojen yhteiskäyttöä ja tiedon julkisuutta. Tiedonhallintalaki keskittyy erityisesti julkisen sektorin tiedonhallintaprosesseihin ja asiakirjojen hallintaan.

Tiedonhallinnan asiantuntijat, asiakirjahallinnon ja arkistotoimen asiantuntijat, asiantuntijat, tietosuojavastaavat, rekisterinpitäjät, keskeisiä vastuulliset mm johto ja esihenkilöt kantavat tiedonhallinnassa vastuut, tietosuoja- ja tietoturvatyöhön osallistuvat.

Kouluttaja
Jarkko Koivuniemi
, tieto- ja teknologia-arkkitehti, Suomen Ammattipuhujat Oy / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana mm. näissä koulutuksissamme: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Uusi arkistolaki 2024, Tietosuojan vuosikello.

Koulutuksen sisältö:

1.Johdanto

• Tiedonhallinnan merkitys
• Johdon ja esihenkilöiden rooli tiedonhallinnassa

2. Tiedonhallinnan peruskäsitteet

• Mikä on tiedonhallinta: määritelmät ja peruskäsitteet
• Tiedon elinkaari (kerääminen, käsittely, säilyttäminen ja hävittäminen)
• Tiedonhallinnan säännöt ja politiikat mm ohjeistukset ja käytännöt

3. Lainsäädäntö ja sääntely

• Tietosuojalainsäädäntö, tiedonhallintalaki ja muu lainsäädäntö
• NIS2 kyberturvallisuuden uusi lainsäädäntö

4. Johdon ja esihenkilöiden vastuut sekä valvonta

• Vastuullisuus ja valvonta, roolit suunnittelussa
• Esihenkilöiden tehtävät ja tiedonhallinnan varmistaminen
• Tiedon vastuullinen käyttö ja yksityisyys
• Tiedonhallintapolitiikan kehittäminen
• Jatkuvan parantamisen periaatteet

5. Tiedon suojaaminen ja digiturva

• Riskienhallinta, tunnistaminen ja hallinta
• Teknologiset suojakeinot

6. Tiedonhallinnan seuranta ja arviointi

• Tiedonhallinnan mittarit – suorituskyvyn ja tehokkuuden mittaaminen
• Auditoinnit ja tarkastukset – tiedonhallinnan tilan arviointi

7. Esihenkilöiden erityishaasteet

• Tiedonhallinnan haasteet tiimin johtamisessa
• Henkilöstön sitouttaminen tiedonhallintakäytäntöihin
• Konfliktit ja tiedonhallintaan liittyvien ristiriitojen ratkaiseminen

8. Parhaat käytännöt ja esimerkit

• Esimerkkejä onnistuneista tiedonhallintakäytännöistä
• Käytännön esimerkit ja opit
• Parhaiden käytäntöjen jakaminen ja soveltaminen

9. Yhteenveto

Etäkoulutus

29.11.2024, klo 9.00-12.00

/hlö + alv 25,5 %. Koulutus ja materiaali sisältyvät hintaan.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.