Esihenkilötyön käytännön juridiikkaa: toimi esihenkilönä oikein (2 h)
Johtaminen , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Esihenkilötyön käytännön juridiikkaa: toimi esihenkilönä oikein (2 h)

290 euroa /hlö + alv

29.10.2024, Webinaari , Webinaari 22 elokuun, 2024 Sampo Korppoo

Tässä tehokkaassa etäkoulutuksessa käsitellään erilaisia esihenkilötyön arjessa esiin tulevia tilanteita, jotka on osattava hoitaa juridisesti oikein.

Koulutuksessa pureudutaan esihenkilön näkökulmasta haastaviin kysymyksiin ja tiivistetään olennainen työsuhdejuridiikasta ja sen soveltamisesta käytännössä. Käytännön esimerkkien avulla tarjotaan oivalluksia esihenkilötyön vaativiin tilanteisiin.

Koulutuksessa tarkastellaan esihenkilön roolia rekrytoinnissa ja virheellisen rekrytoinnin seurauksia sekä selvitetään määräaikaisia ja osa-aikaisia työjärjestelyjä.
Lisäksi käsitellään haastavia esihenkilötilanteita: Missä menevät työnantajan työnjohtovallan rajat? Miten sekä missä ajassa esihenkilön tulisi reagoida erilaisiin häiriöihin ja puutteisiin.

Esihenkilön vastuulla on käydä erilaisia keskusteluita ja neuvotteluita johdettaviensa kanssa. Koulutus tarjoaa tietoa niiden oikeasta toteuttamisesta ja myös esihenkilön mahdollisuuksista tehdä erilaisia työaikajärjestelyjen muutoksia.

Koulutuksessa vastataan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Mahdollistaako laki parhaan hakijan valinnan, ja mitä esihenkilön on hyvä ottaa huomioon työhaastattelussa?
– Onko määräaikaisella työntekijällä oikeus saada jatkoa työsuhteeseen?
– Miten lisätyötä on tarjottava osa-aikaiselle?
– Mitä tehdään, jos työntekijä vastustaa esihenkilön ohjetta tai määräystä?
– Miten esihenkilöiden olisi toimittava keskenään, jotta työnantaja ei riko tasapuolisen kohtelun velvoitetta?
– Voiko esihenkilö edellyttää alaiseltaan osallistumista erilaisiin työsuhteen ylläpitoa turvaaviin keskusteluihin?
– Äkilliset työvoiman tarpeen muutokset: mikä mahdollisuus esihenkilöllä on puuttua vahvistettuihin työvuoroihin?
– Jatkuva vuoropuhelu: miten esihenkilö saa sen toimimaan oikein?

Koulutus kuuluu Onnistuvan esihenkilön työoikeussarjaan. Voit osallistua tähän yksittäiseen koulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

– Esihenkilöille ja esihenkilötehtäviin siirtyville
– HR-asiantuntijoille
– Työnantajan johtoelinten jäsenille

Jaana Paanetoja
, OTT, varatuomari, dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

Esihenkilön käytännön työkalupakki: toimi esihenkilönä oikein
– Esihenkilön rooli rekrytoinnissa ja mahdollisen epäonnistuneen rekrytoinnin seuraukset
– Määräaikaisen ja osa-aikaisen työntekijän erityissuojan sekä vuokratyöntekijöiden aseman hallinta
– Miten esihenkilö toimii tasapuolisesti; milloin kysymys voi olla syrjinnästä?
– Epäselvyydet työnjohtovallan käytössä
– Mitä havaintoja on tehtävä ja missä ajassa esihenkilön olisi toimittava?
– Miten erilaiset keskustelut ja neuvottelut hoidetaan oikein?
– Mitä esihenkilön on osattava yhteistoimintalain mukaisesta jatkuvassa vuoropuhelussa?
– Työaikajärjestelyjen muutokset

11.00 Koulutus päättyy

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

29.10.2024, klo 9:00-11:00

/hlö + alv 25,5 %.

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 25,5 % / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 25,5 % / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.