Uusi tekoälysäädös voimaan (AI Act) (3 h)
Lakitieto , Tekoäly , Tieto- ja viestintäteknologia

Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Uusi tekoälysäädös voimaan (AI Act) (3 h)

450 euroa /hlö + alv

05.11.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 11 syyskuun, 2024 Sampo Korppoo

Uusi tekoälysäädös tuli voimaan – mikä on tekoälyasetus? Tämä koulutus keskittyy EU:n tekoälyasetukseen (AI Act). Koulutus on suunniteltu tarjoamaan kattava ymmärrys AI Act -asetuksesta, sen vaikutuksista ja käytännön soveltamisesta eri organisaatioissa.

Tekoälysäädös on Euroopan unionin uusi asetus, joka luo yhteisen sääntelykehyksen tekoälyn käytölle unionissa. Säädös jakaa tekoälyn käyttökohteet neljään luokkaan niiden terveyteen, turvallisuuteen ja perusoikeuksiin kohdistuvien riskien perusteella, mikä niitä määrittää? Miten tiukkaa sääntelyä niihin kohdistuu?

EU haluaa säädellä tekoälyä varmistaakseen, että tätä innovatiivista teknologiaa käytetään ja kehitetään parhaalla mahdollisella tavalla. Tekoälystä voi olla hyötyä monilla aloilla, kuten terveydenhuollossa, liikenteen kehittämisessä turvallisemmaksi ja puhtaammaksi, tuotannon tehostamisessa sekä edullisemman ja kestävämmän energian tuottamisessa.

Tekoälysäädös hyväksyttiin keväällä 2024. Lakia aletaan soveltaa täysin 24 kuukautta sen voimaan astumisen jälkeen, mutta osa säännöistä tulee voimaan jo aiemmin, esim. ei-hyväksyttävän riskin sisältämien järjestelmien osalta 2.2.2025.

Tieto- ja teknologia-arkkitehti, Jarkko Koivuniemi, Suomen Ammattipuhujat / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Jarkko toimii kouluttajana mm. näissä koulutuksissamme: Tiedonhallinnan perusteet, Sähköisen arkistoinnin perusteet, Uusi arkistolaki 2024, Tietosuojan vuosikello.

Koulutuksen sisältö:

• Johdanto ja EU:n digistrategia
– Mikä on AI Act? Asetuksen tausta ja tavoitteet
– Tärkeimmät periaatteet ja määritelmät

• Tekoälylainsäädäntö Euroopassa nyt
– Voimaantulon vaikutukset ja valvonta
– Mitä tekoäly on ja mihin sitä käytetään?

• Tekoälyjärjestelmien luokittelu ja riskiluokitus
– Riskipohjainen lähestymistapa: miksi tekoälyjärjestelmät luokitellaan vähäriskisistä korkeaan riskiin?
– Esimerkkejä eri riskiluokkiin kuuluvista tekoälyjärjestelmistä

• Sääntöjä eri tason riskeille
– Minimaalinen riski
– Ei hyväksyttävissä oleva riski
– Suuret riskit

• Velvollisuudet eri toimijoille
– Kehittäjien, jakelijoiden ja käyttäjien vastuut
– Vaatimustenmukaisuuden arviointi ja sertifiointi

• Mikä on nyt kiellettyä?

• Avoimuusvaatimukset
– Erityisen avoimuusriskin luokka
– Esimerkkejä tekoälykeskustelun käyttö sovelluksissa ja deepfake

• Siirtymäaikataulut ja vaikutukset
– Yrityksissä ja organisaatioissa
– Esimerkkejä mm taloushallinnossa, henkilöstöhallinnossa
– Esim. työpaikalla käytettävät tunteentunnistusjärjestelmät ja lainvalvonnan reaaliaikainen biometrisen etätunnistaminen

• AI Act ja yritysten valmistautuminen

• AI Act käytännössä
– Mukautuminen ja vaatimustenmukaisuuden varmistaminen
– Sisäiset tarkastukset ja auditoinnit
– Vaatimustenmukaisuuden hallinta

• Sanktiot

• Tekoälyn tulevaisuudesta meillä, EU:ssa ja muualla?

Etäkoulutus

05.11.2024, klo 9:00-12:00

/hlö + alv 25,5 %. Koulutus ja materiaalit sisältyvät hintaan.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.